Digital postkasse - gratis og enkelt
Med en digital postkasse bidrar du til at det offentlige kan bruke fellesskapets penger på andre ting enn porto, papir og transport, samtidig som du er med på å spare miljøet. Smart for deg – smart for alle!
Din egen kommune og over 800 andre offentlige virksomheter sender brev digitalt. Har du opprettet din egen digitale postkasse, kan du ta imot og oppbevare viktige dokumenter og alltid ha dem lett tilgjengelig på mobil eller pc.
-
Du kan motta brev fra for eksempel Statens vegvesen, Forsvaret, NAV, kommunen din, Politiet og mange andre etater på ett sted – postkassen din.
-
Digital post er raskere, billigere og mer miljøvennlig enn brev på papir.
-
Digital postkasse er sikkert. Du kan motta brev med sensitiv informasjon som ikke kan sendes på vanlig e-post fordi det ikke er trygt nok.
-
Du får ikke reklame i den digitale postkassen din.
Det offentlige har behov for å nå deg som innbygger i ulike situasjoner, avhengig av din alder, livsfase og om du flytter til en annen kommune. Eksempler på dokumenter:
-
Brev fra kommunen
-
Trafikalt grunnkurs fra Statens vegvesen
-
Innkalling til førstegangstjeneste
-
Varsel om EU-kontroll av kjøretøy
-
Brev fra sykehus og andre deler av helsetjenesten
-
Invitasjon til helseundersøkelser
-
Vedtak fra NAV
-
Politiattest
-
Digitalt valgkort ved Stortings- og lokalvalg
- Finn fram din elektroniske ID (eID), for eksempel BankID.
- Velg enten Digipost eller e-Boks
- Følg veiledningen fra Digipost eller e-Boks for å opprette din postkasse.
Når du er ferdig, får du en SMS fra Digitaliseringsdirektoratet som bekrefter ditt valg av postkasse.
Trenger du hjelp?
Brukerstøtte for digital postkasse og ID-porten:
Åpningstid: mandag – fredag kl. 09:00–15:00
Telefonnummer: 800 30 300
E-post: brukerstotte@digdir.no
Nettprat: Chat Snakk direkte med brukerstøtten (kun tilgjengelig i åpningstiden)
Brukerstøtte Digipost:
Digipost: (https://www.digipost.no/hjelp/)
e-post: kundeservice@digipost.no eller tlf. 22 03 00 00
Brukerstøtte e-Boks:
e-Boks: (https://brukersupport.e-boks.no/hc/no)
e-post: kontaktskjema eller tlf. 22 89 85 04
Du trenger ikke sjekke om det er kommet brev fra det offentlige i den digitale postkassen din. Hver gang kommunen eller staten sender post til deg, får du varsel på SMS eller e-post. For å åpne og lese posten din bruker du samme innlogging som du er vant til å bruke når du sjekker skattemeldingen eller bruker andre offentlige tjenester på nett.
-
Når du får ny post, blir du varslet på SMS eller e-post.
-
For å åpne og lese brevet går du til hjemmesiden til din valgte postkasse, digipost.no eller eboks.no.
-
Logg inn i postkassen via ID-porten.
Du kan også laste ned en app fra både Digipost og e-Boks for enkelt å lese brev på mobil eller nettbrett
-
Du kan bare ha én postkasse for post fra det offentlige, og du må enten velge Digipost eller e-Boks.
-
På samme måte som du kan velge mellom ulike banker og strømleverandører, kan du velge den postkassen som passer best for deg.
-
Postkassene fra Digipost og e-Boks er likestilte og begge tilfredsstiller strenge krav til sikkerhet.
-
Den største forskjellen mellom de to postkassene er hvilke private virksomheter du kan motta digital post fra. Postkassene har også ulikt design og noe ulik funksjonalitet. Dette kan du lese mer om på nettsidene til de to postkassene.
-
Du kan enkelt bytte postkasse senere dersom du ønsker det.
-
Se hvilke private avsendere som sender til e-Boks og Digipost.
-
For å opprette postkasse, gå til siden Velg digital postkasse her på Norge.no.
-
Brev med vedtak, helseopplysninger eller annen sensitiv informasjon kan ikke sendes på vanlig e-post fordi det ikke er sikkert nok.
-
Enten du velger digital postkasse fra e-Boks eller Digipost blir de offentlige brevene sendt kryptert.
-
Det betyr også at de lagres på en sikker måte slik at det bare er du som har tilgang til din egen post.
-
Med e-Boks eller Digipost kan du også motta digital post fra private virksomheter samme sted som du mottar post fra det offentlige.
-
I personvernerklæringen for digital postkasse og Kontakt- og reservasjonsregisteret kan du lese om hvordan Digitaliseringsdirektoratet samler inn og bruker informasjonen i registeret.
Reservasjon mot digital kommunikasjon
Dersom du ønsker å motta viktige brev fra det offentlige på papir, må du reservere deg mot kommunikasjon på nett. Men dersom du aldri har benyttet en offentlig tjeneste på nett som krever innlogging via ID-porten, vil du fortsatt motta posten din fra det offentlige på papir. Du trenger da ikke reservere deg.